Ce înseamnă Toyota Suceva pentru un tânăr aspirant la statutul de angajat în această companie?
„Suntem numărul unu la nivel mondial în producţia şi vânzarea de automobile. Suntem lideri mondiali în ceea ce priveşte grija faţă de mediul înconjurator. Suntem profesionişti şi lucrăm cu precizie japoneză!
În România, suntem tineri şi dinamici. Am adus cu noi toate calitățtile care ne-au creat reputaţia internațională.
«Toyota Way is Our Way!»
Muncim, dar ne şi distrăm. Învăţăm, dar şi inovăm. Ne motivăm şi ne respectăm colegii. Căutăm oameni care înteleg ce înseamnă «o mașina japoneză» şi «satisfacţia completă a clientului» şi îi testăm la drum lung.
Alatură-te echipei noastre! Fă din Toyota Way your Way! ”
Pentru a veni în sprijinul absolvenţilor dornici să ajungă într-o companie de succes am aflat mai multe de la Vlad Rebenciuc, Director General Toyota Suceava.Ce înseamnă Toyota Suceava, ca atitudine a angajatorului faţă de angajaţi şi viitori candidaţi?
Firma pe care o reprezint are o vechime de 10 ani şi pot spune că în permanenţă monitorizam calitatea viitorilor angajaţi care ne solicită. În aceşti 10 ani rulajul de personal a fost redus, avem oameni care sunt în companie de la început, atât pe partea de vânzări cât şi pe partea de service. Şi pentru că am încercat în toţi aceşti ani să îi motivăm şi ei au înțeles că trebuie să facă eforturi pentru a se adapta la cerințele noastre.
Ce profil de angajat/candidat caută Toyota Suceava şi ce valorizează cel mai mult?
Profilul angajatului pe care îl căutăm este fărăa doar şi poate un profil care să se muleze pe necesitatea şi pe nevoile pe care le avem aici.
Nevoile noastre sunt nevoile clienților nostri. Aşteptările lor sunt foarte mari şi încercăm să modelam nişte personalităţi care să reuşească să duca la ei ceea ce clientii asteaptă.
Câteva elemente absolut esenţiale ale acestui profil ar fi: responsabilitate, asumare, disciplină, respectarea unor standarde înalte ale companiei. Ne dorim ca acţiunile lor să fie (şi trebuie să fie) în folosul clienţilor şi al companiei. Ei trebuie să gândeasca ca şi cum ar lucra pentru compania lor. E foarte complicat pentru foarte mulţi angajati să îşi asume aceasta responsabilitate şi să înţeleaga că acţiunea lor poate conduce la apreciere sau dimpotrivă la pierderea încrederii clientului.
Ţinem foarte mult la capacitatea de a pune în aplicare procedurile şi cerinţele pe care le are compania, într-un cuvânt standarde ridicate.
Am observat de-a lungul timpului că potenţialilor candidaţi le e frica de aceasta responsabilitate. Noi oferim şanse tuturor, dar profilul angajatului trebuie sa fie unul care sa cuprinda toate aceste cerinte.
Care este dinamica de personal în Toyota Suceava?
Nu facem angajari foarte des pentru că noii angajaţi trebuie să parcurgă câteva etape în perioada de proba, continua cu teste şi cursuri pe care le fac, există nişte cerinţe pe care trebuie să le parcurgă, nişte evaluari făcute împreuna cu Toyota Romania care trebuie trecute în proporţie de 70%. Sunt standarde ridicate şi e firesc să fie aşa!
Avem mai multe departamente: departamentul de vânzări care presupune tot ce ţine de partea de vânzări, de la logistică până la vânzarea în sine, departamentul de service care este împărţit în mai multe: relaţiile cu clienţii, consultanţă de service şi partea de mecanică şi vopsitorie tinichigerie.
De exemplu, ultimile două posturi scoase la concurs au fost de consilier service şi casieră.
Multi proaspeţi absolvenţi sunt demotivaţi de faptul că sunt respinşi de angajatori din cauza lipsei de experienţă, pe care implicit nu au cum să o capete. Din perspectiva dvs., cum pot ei depăsi acest impediment?
Noi, în această companie nu avem nici o problemă cu lipsa de experienta a unui absolvent, ba dimpotriva credem ca este mai uşor să îi modelam asa cum dorim, decât să schimbăm niste mentalităţi sau nişte concepţii uneori greşite, acumulate în nişte perioade în care se învăţau lucruri ce nu mai au legatura cu ceea ce facem noi. Au fost perioade în care aşteptările angajatorilor au fost mai mici decât ar fi trebuit şi angajaţii au înteles greşit pozitionarea lor, ceea ce adus la o lipsa de asumare a responsabilităţii.
Toyota ştie ca un absolvent nu are cum să aibă experienţă, orice lucru nou trebuie învaţat şi e mai bine să fie învăţat de la început corect. Noi am susţinut absolvenţii şi avem relativ mulţi angajaţi absolvenţi. Am preferat, din experienţa de pana acum, să modelăm oamenii cum vrem noi să fie, să răspundă exact sau cât mai mult posibil cerinţelor pe care avem, le impunem, decât să convingem un fost angajat cu experienţă relativă că ceea ce face el nu este corect.
Sunt proaspeţii absolvenţi pregătiţi pentru a se integra pe piaţa muncii? Ce îi avantajează? Ce îi dezavantajează?
În ceea ce priveşte proaspeţii absolventi, nu ştiu dacă există vreun domeniu în care să termini facultatea şi să te poţi angaja fără să te specializezi şi să te perfectionezi la locul de munca. Deci, cred ca ar trebui să fie uşor de înţeles pentru toţi absolvenţii că tot ce au învatat în facultate este un punct de pornire teoretic, îi ajut, dar nu neaparat în domeniul în care vor sa lucreze. Totul evoluează foarte mult, în toate domeniile şi discutăm mereu despre o perfecţionare continuă, o nişare a activităţii fiecaruia încat cu siguranţă să se aştepte ca se vor apuca din nou de învăţat.
Absolvenţii trebuie să ştie că sunt lucruri care îi avantajeaza, cunoştinte proaspete şi şansa de a învaţa ceva de la inceput. E important să înţeleagă că ceea ce au învaţat este necesar, dar ceea ce urmează să înveţe este esenţial.
Nu cred ca ar trebui să se simtă dezavantajaţi de faptul că sunt proaspeţi absolvenţi. Trebuie să lupte ceva mai mult să intre pe piaţă şi să dovedeasca că merită o şansă. Evident depinde şi de domeniul de activitate. Însă în domeniul nostru, atât pe partea de vanzare, relaţii cu clienţii, cât şi pe partea de service sunt lucruri care se pot învăţa în cadrul organizatiei angajatoare.
Ce ar putea face facultăţile în plus pentru a-i pregăti mai bine?
Referitor la aportul efectiv al facultăţilor absolvite, ar fi discuţii din punctul nostru de vedere, mai ales pe partea tehnică. Mă refer la facultăţile tehnice care nu pregătesc absolvenţii la nivelul tehnologic din momentul acesta şi care ar mai avea de lucrat la actualizarea materiilor. Vorbim despre baza profesională care ar trebui diversificată şi specializată mai mult la nivelul tehnic actual. Cu sigurantă nu este o situaţie specifică doar piaţei auto. Însă în ceea ce ne priveşte, noi intervenim cu trainiguri şi pregătire de specialitate, dacă găsim persoana potrivită şi vedem în ea un viitor angajat pe termen lung.
Deasemenea cred că facultăţile ar trebui să-şi adapteze oferta educaţională la ceriţele pietei. Din puctul meu de vedere, sunt prea multi absolventi pe unele domenii, ca piaţa muncii să îi poată absorbi. Cred ca secţia de turism este foarte buna pentru specificul zonei, însa de exemplu absolventii de economie sunt prea mulţi pentru capacitatea zonei. Nu au cum să se angajeze în domeniu şi nu au cum să practice ceea ce au învaţat. Aceeaşi situaţie este în cazul specializărilor tehnice, nu există o adaptare la specificul zonei. Din păcate nu mai avem avem industria care a fost şi în continuare vin o mulţime de absolvenţi care au o perspectiva limitată.
Sunt absolvenţi de USV în Toyota Suceva?
În organizaţie avem mulţi absolvenţi USV, cred că avem peste 25% , iar punctele lor tari sunt legate de disponibilitatea de a se perfecţiona aici. Au înţeles că diploma nu este elementul care contează cel mai mult, ci capacitatea lor de face faţă solicitarilor care sunt în cadrul organizaţiei.
Din perspectiva noastră, la angajare nu ne focusăm pe o anumita specializare, ci pe o anumită tipologie. Dacă este pasionat, dacă vrea să se specializeze, dacă parcurge toate etapele de pregatire la Toyota, poate să activeze în această organizatie. Avem un fost profesor de limba română care este director de vanzări de 8 ani. Există şanse, important este ca unui candidat să îi placă, totul depinde de capacitatea lui de a se adapta la cerinţele noastre. Deasemenea nu facem diferenţa între absolventii USV sau cei din alte centre universitare. Referindu-ne strict la domeniile de studiu care ne interesează pe noi, considerăm că actul educaţional în Usv are o calitate la fel de buna ca în alte centre universitare.
Cum vedeţi dinamica pieţei muncii în acest an?
Referitor la dinamica pieţei muncii, în 2014 nu cred că vor fi schimbari majore. Absolventii trebuie să înteleagă ca e important să fie extrem de motivaţi pentru ceea ce vor sa facă, să îşi seteze nişte aşteptări pe care să le urmeze. De această motivaţie depinde foarte mult dacă vor avea un job sau nu imediat după absolvire.
În schimb piaţa muncii duce lipsă de tehnicieni şi e o problemă cu care ne confruntăm şi noi. În domeniul nostru înseamnă oameni pricepuţi la mecanică şi tinichigerie. Şi nu este doar situaţia pieţei muncii din Suceava, ci din întreaga ţară şi nici doar în domeniul industriei auto, ci în general în toate industriile.
Consider că aici ar putea interveni sistemul educaţional, fie prin Inspectoratul Şcolar în diverse parteneriate chiar şi cu facultăţi, fie prin colegii speciale, şcoli de meserii, pentru a nu mai fi noi nevoiţi să-i repoziţionăm pe absolvenţi şi din economişti sau ingineri să îi transformăm în mecanici auto. Avem nevoie ca fiecare tânăr să ştie ce îşi doreşte, ce i se potriveşte şi ce poate să facă.