Vă rugăm să descrieţi în câteva cuvinte firma/instituţia pe care o reprezentaţi pe piaţa muncii din Suceava.
SC Proact SRL, firma pe care o reprezint este profilată pe segmentul prestării de servicii, activitatea fiind direcţionată pe două departamente: cel de traduceri autorizate şi cel de reparații telefonie mobilă. Biroul de Traduceri Autorizate, înfiinţat în anul 1999, cu o activitate în domeniu de peste 14 ani, execută traduceri juridice, tehnice, economice, medicale, literare, acoperind toate limbile de circulație internațională. Departamentul de service al firmei PROACT a luat fiinţă în iulie 2003 şi are ca activitate prioritară serviciile de reparare a telefoanelor mobile. Această activitate am lansat-o cu resurse puține și a fost înfiinţat din dorinţa de a oferi servicii specializate, de calitate, într-un domeniu care, în 2003 era abia la început de drum. Toate punctele de lucru sunt dotate cu echipamente moderne pentru diagnosticarea telefoanelor, reparare şi testare. Toate mărcile de telefoane mobile sunt reparate în service-urile firmei, fiind folosite doar piese de cea mai bună calitate. Serviciile oferite de firma SC PROACT SRL sunt orientate în mod special spre piaţa internă, locală și acoperă în întregime cererea clienților, atât în ceea ce privește serviciile de traducere/interpretariat, dar și pe partea de servicii GSM. În cadrul activității de traduceri avem angajați patru traducători autorizați de către Ministerul Justiției, cu normă întreagă, care acoperă cele mai importante limbi străine de circulație internațională: germană, engleză, franceză, italiană și spaniolă. Mai avem angajat un traducător cu normă parțială de limba ucraineană care este implicat în proiectele transfrontaliere care le avem în desfășurare. Celelalte limbi străine sunt acoperite prin contracte de prestări servicii cu alți traducători din țară și din județul Suceava Care este „profilul” angajatului de care firma/instituţia dvs. este interesată? Ce valorizaţi ca angajator la un potenţial angajat? Deoarece nu suntem o firmă nou înființată, cu fiecare an, experiența ne-a ajutat să ne conturăm imaginea angajatului pentru tipul de activități pe care le derulăm. Ca angajator, în cei 14 ani pe piața muncii, am avut ocazia să reușim să ne formăm imaginea angajatului care se poate plia pe aceste tipuri de activitate și ar putea răspunde prompt și afirmativ solicitărilor din cadrul firmei noastre. Suntem interesați în raport cu tipul activității pe care o prestăm de personalul cu studii superioare, bine instruit, bine organizat, care să fie capabil să respecte termenele limită pentru predarea unor traduceri sau termenele date pentru reparații. Ne plac angajații cu inițiativă, care nu așteaptă mereu să fie supervizați și îndrumați. Nu ținem, în primă fază sa aibă neapărat experiență în domeniu, inițierea poate fi făcută de personalul deja experimentat din firmă, însă ținem foarte mult cont de pregătirea premergătoare din timpul școlarizării universitare. Acest lucru se poate identifica pe parcursul interviurilor pentru angajare. Mergem pe acest principiu deoarece o bază bună presupune mai puțin timp pierdut pentru fixarea detaliilor și a informațiilor noi privind domeniul în care vor activa. Care este dinamica angajărilor din firma dvs.? Cât de des faceţi angajări? Ce tipuri de posturi oferiţi? De exemplu, câte angajări aţi avut în 2013? Nu avem o consecvență în acest sens, noi ne dorim de obicei ca persoanele angajate și instruite în cadrul departamentelor noastre să rămână la noi cât mai mult timp. Bineînțeles că au existat și situații când fie noi, ca angajator, să fim nevoiți să înlocuim unul dintre angajați, sau de ce nu ca un angajat să plece de la noi pentru un loc de muncă în alt domeniu de activitate sau mai bine plătit. În anii 2012- 2013 la departamentul de service am avut 2 posturi de inginer vacante, posturi care s-au ocupat. Pe departamentul de traduceri am făcut, datorită proiectelor ample în care suntem implicați, încă 3 angajări. Bineînțeles că au existat și ani în care nu am făcut nici o angajare sau ani în care am făcut doar 1-2 angajări. Depinde foarte mult de aspectele volumului de muncă și promisiunile financiare ale anului în curs. Sunt proaspeţi absolvenţi pregătiţi pentru a se integra pe piaţa muncii? Ce îi avantajează? Ce îi dezavantajează? Ce ar putea face facultăţile în plus pentru a-i pregăti mai bine? Proaspeții absolvenți au fost și sunt pregătiți pentru integrarea pe piața muncii, dar în ultimii 5 ani am remarcat la absolvenții de studii superioare o scădere semnificativă a pregătirii acestora. Putem afirma inclusiv că îi avantajează în primul rând entuziasmul cu care își canalizează energia în scopul găsirii unui post bun de muncă sau unul care să corespundă pregătirii din timpul facultății. Dacă ne referim strict la pregătirea absolvenților din punct de vedere informațional, al cunoștințelor dobândite în timpul anilor de studii, cu părere de rău (după cum am spus și anterior), pot afirma că, de multe ori am avut neplăcerea de a vedea că ceea ce se studiază nu răspunde realității sociale sau sunt transmise superficial celor care urmează să ocupe un loc de muncă. Practica și exercițiul rămâne bază pentru orice tip de post, sau aproape orice tip de post. Tinerii care se află la prima angajare îi dezavantajează, în mod cert, lipsa experienței pe care, dacă vă uitați cu atenție pe orice anunț de profil, veți observa că este solicitată. Este adevărat și poate fi considerat discriminatorie această solicitare, însă asta este o realitate în piața muncii și consider că facultățile ar trebui să includă programe mai eficiente prin care să dea posibilitatea studenților să facă practică, chiar și pentru o perioadă mai lungă de timp (iar studenților să le fie recunoscută această practică ca și experiență și vechime într-un domeniu sau altul, după caz!). O altă piedică în angajare este lipsa totală sau slaba dezvoltare a abilităților/aptitudinilor de comunicare. Consider că se pune prea puțin accent și/sau superficial pe dezvoltarea personală a acestora în cadrul universităților, acestea fiind doar cu caracter facultativ. Mulți proaspeţi absolvenţi sunt demotivaţi de faptul că sunt respinşi de angajatori din cauza lipsei de experienţă, pe care implicit nu au cum să o capete. Din perspectiva dvs., cum pot ei depăși acest impediment? Din nefericire, cum am spus si anterior, atâta timp cât facultățile se limitează la a preda partea teoretică, informațională a unor specializări, fără a transpune activitatea pentru care oferă instructaj în realitatea din piața muncii, tinerii absolvenți pleacă cu un handicap major într-o piață dură, unde pregătirea de bază își spune cuvântul. Cine e mai bine instruit și cu experiență învinge pe cel fără experiență. Dacă nu ai experiență și te prezinți la un interviu la o slujbă la care se prezintă o persoană cu experiență, chiar dacă informațional ești mai bun, șansele tale scad consistent sub 30%. Doar dacă ești bun, ai abilități de comunicare, ai o motivație pertinentă și ești foarte convingător, mai poți avea șanse reale de a fi tu cel angajat. Dacă noi, ca angajatori am putea fi reeducați în privința renunțării la prejudecățile legate de experiența atât de mult dorită la angajare, poate că și lor, absolvenților debutanți pe piața muncii le-ar fi mai ușor să pătrundă. Un program în acest sens a fost și cel lansat de AJOFM, prin subvențiile acordate angajatorului pentru tinerii absolvenți angajați pentru prima oară, dar nu cred că acest program a ajutat pe vreun angajator să renunțe la prejudecățile legate de experiența pe care o cer la angajare. Aveti absolvenţi USV în firma/instituţia dvs? Dacă da, care sunt punctele lor tari şi ce ar mai avea de îmbunătăţit? Avem absolvenți USV în firma noastră, departamentul de service a fost deschis cu absolvenți ai USV, chiar eu sunt unul dintre absolvenții acestei instituții. În departamentul de traduceri avem absolvenți ai Facultății de litere și științele comunicării, dar și de la alte universități din țară. Din punct de vedere al pregătirii lor, puncte forte nu sunt foarte multe; singurul care ar fi este ca au o bază de la care să poate învăța alte lucruri în cadrul firmei. Punctual unii dintre absolvenți au și alte puncte forte, dar care nu pot fi generalizate. Ce ar avea de îmbunătățit sunt restul elementelor care contează în cadrul unei companii: pregătirea de specialitate, îmbunătățirea cunoștințelor din domenii conexe, inițiativă, capacitatea de a lucra în echipă sau individual, comunicarea cu clienții, comunicarea cu colegii în cadrul firmei, auto-motivarea. Cum vedeţi perspectiva lor pe piaţa muncii din Suceava? Există egalitate de şanse între ei şi absolvenţii altor universităţi prestigioase din ţară? Fiecare universitate are studenții ei de elită, studenți buni dar și studenți mai puțin pregătiți. De obicei la angajare accentele nu cad neapărat pe acest detaliu, nu că nu ar conta însă criteriile se limitează în principal la experiența din CV, dacă experiența te recomandă atunci nu se mai ajunge la acest detaliu. Dacă însă experiența nu există atunci angajatorul începe să caute detalii care să îl convingă de pregătirea candidatului său pentru postul vacant. Egalitate de șanse există, așa cum am spus, locul unde ai studiat cântărește mai puțin dacă ai un CV atractiv, iar dacă nu ai un CV atractiv, dar știi să convingi că ești valoros, atunci universitatea unde ai dobândit cunoștințele, cred eu, contează în mică măsură. Cum vedeţi dinamica pieţei muncii în următorul an? Schimbări majore cu siguranță nu vor avea loc în următorul interval de timp, dacă este să ne legăm de perspectiva economică, de care piața munci este direct dependentă, atunci putem cel mult spera într-o stagnare a acesteia. Lipsa școlilor de meserii este o problemă cu care se confruntă o mare parte din companii. Sunt foarte mulți absolvenți cu studii universitare care s-au reprofilat în alte domenii de activitate, atât prin cursuri post universitare, cât și postliceale. De asemenea de multe ori foarte multe companii au inițiat programe de pregătire la locul de muncă deoarece nu au găsit în specialiști sau meseriași/tehnicieni în domeniile aferente domeniului de activitate. În Suceava, respectiv România, există o piaţă a muncii mult mai flexibilă, ceea ce este atât în avantajul angajatorului, cât şi al angajatului comparativ cu piața muncii de acum 10 ani. Absolvenții de studii superioare sunt și vor fi marcați atât de concurența dintre ei, cât și adaptarea lor la noile tehnologii și tendințe.